February 27, 2019

After Reading Takuan: Part 29 不動智神妙録を読んで29

私利私欲で動く人に,人はついていかない。あたかも人のためを装って自分のために策を弄する人は,得てして人望がない。騙される人もいるけれども,大概,裏の考えや底の浅さが透けて見えるから,信用を得られない。だから沢庵は,日々の仕事を真摯に行い,家族と誠実に向き合うところから始まり,善なる人として生きよと説く。そうすれば,自ずと周りも善なる人となり,やがて皆が協力しあう平和な世界になる。これは何も,上に立つ者だけの心得ではない。人は生きている限り,私と私を取り巻く世界で成り立っている。その私が善なる人として,私利私欲を捨てて,持ち分の仕事を正しくこなし,周りの人と正しく接すれば,やがて私を取り巻く世界は平和になる。我々人類は,一人一人は個で生きているが,集団として互いに協力し合う互恵性を備えている。確かにその中で一定数,自分だけ得をしようとする利己的な人はいる。しかし,その利己的な人は,おそらく幸せではない。

No one follows those who desire to act only in their self-interest. Individuals who is fond of scheming for themselves under color of altruism often have no popularity. Though some people are fooled by them, in most cases, their underlying thoughts or superficiality can be through, and then they can not gain credit with other people. Therefore, Takuan explained, begin doing your daily pursuits sincerely and facing your family honestly, and live as a good person. If so, people around you naturally would become good ones, and eventually the world would become peace, in which all people would cooperate with each other. This is not always a knowledge for leaders. As long as we human beings live, the reality consists of us and the world around us. If we, as a good person, throw selfishness away, do honestly what we should do, and interact sincerely with those around us, then the world around us would become peace. Each of human beings live individually, but have reciprocity to cooperate with each other in a group of humans. Actually, some people are self-interested, who try to gain just private benefit just for themselves. However, the selfish persons are, maybe, not happy.

No comments:

Post a Comment