January 08, 2019

After Reading Takuan: Part 20 不動智神妙録を読んで20

我々は普段,何かをしようと思って何かをする。例えば,手を上げようと思って手を上げる。戦いの場面であれば,敵を突こうと思って突く。切ろうと思って切る。しかし,沢庵はこれを戒める。何かをするとき,しようとさえ思わず,すでにしているその人こそその道の達人名人なのだと説く。しようという思いそれ自体が引っかかりとなって,自然で滑らかな動きを妨げることになる。実際,相手を強く突こうと思えば思うほど力みが出て,かえって強く突けない。だから,「突く」という作為的な意思なく突けていることが理想である。実は我々の身体も,本当は意思を必要としていない。手を上げようと思うごくわずか前に,すでに脳は手を上げる信号を発していることが,実験的に証明されている。我々は,自分自身の自由な意思のもとで手を動かしていると錯覚しているだけなのである。しようと思う意思(私)を手放していく。それが武道の目指すところであり,仏道の目指すところである。

We usually do something with the intention of doing it. For example, we raise our hand with the intention of raising it. In a case of fighting, we punch the enemy by the intention of punching him/her. We cut the enemy down by the intention of cutting him/her down. But, Takuan cautioned against this. He explained, it is a master or expert in the way who have done something with no intention when he/she must do it. The thought to intend to do itself is an obstacle, and prevents us from moving naturally and smoothly. Actually, the more strongly we want to punch an opponent, the more tense we become, and then we can not punch him/her strongly. Therefore, it is ideal to have punched him/her without an intentional thought to "punch." in reality, such intentional thought is not necessary for our soma. Researchers has found experimentally that our brain has generated a signal to raise the hand immediately before we have the thought to do it. We just have an illusion to make ourselves think that we move our hand of our own free will. Let go of the will (or "I") to intend to do something. That is the aim of Budo as well as Buddhism.

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