January 25, 2019

After Reading Takuan: Part 21 不動智神妙録を読んで21

マインドフルネス瞑想(仏教瞑想)には,二側面あるいは二段階ある。それは止観,つまり,止行と観行のことであり,前者が集中瞑想(サマタ瞑想),後者が観察瞑想(ヴィパッサナー瞑想)に当たる。瞑想によって気づきを得ることが仏道の核心だとすれば,止と観をひたすら実践することが修行となる。このとき,まずは止行によって集中力を養う。具体的には呼吸に意識を向け続ける。この集中力を基盤として,呼吸のみならず身体全体へと意識を拡げていく。このとき,どこにも意識を止めることなく,身体全体を観察する。これが観行である。沢庵の言う「敬」とはまさに止行における心構えのことであり,いわば仏教瞑想の前半,あるいは基盤といえる。本質はさらにそこから観行へと移っていかなければならない。集中力は必要不可欠である。しかし,集中力だけでは世界を正しく捉えることはできない。バイアスのない観察力をもって世界を眺めてこそ,気づきを得ることができる。

Mindfulness meditation (Buddhism meditation) consists of two aspects or two steps. These are shikan; shi-gyo and kan-gyo, the former is focused attention meditation (samatha) and the latter open monitoring meditation (vipassana). Attaining awareness through meditation is the essence of Buddhism, and then their practice means executing shi and kan continuously. Here, the first thing they do is to develop concentration by shi-gyo. Concretely speaking, what they do is to continue directing consciousness on breathing. Based on this concentration, they would extend their consciousness to not only breathing but also all over the body. At this time, they should not be attached to anywhere, but monitor the whole body openly. This is kan-gyo. "Kei" stated by Takuan is just an attitude in shi-gyo, that is to say, the first half or the base of Buddhism meditation. Essentially, then they need to transfer from shi-gyo to kan-gyo. Concentration is indispensable. But, we can not understand the world in a right way only by concentration. Just observing the world with no bias enables us to attain awareness.

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