December 22, 2018

After Reading Takuan: Part 18 不動智神妙録を読んで18

何か気になることや心配なことがあると,我々はついそれに注意が向いてしまい,他の物事に眼が行かなくなってしまう。仕事やスポーツのように,一点に集中すべきときにすべての意識をそこに注ぎ込むのは良い。しかし,そうでないときに何かに心が囚われていると,注意を即座に転換できず,何かが起きたときにすぐ対応できない。また,我々人間はそもそも,周囲の物事に対して,自分の興味関心に従って選択的に注意を向けている。なぜなら,認知的な処理資源には容量,つまり限界があるからである。気になることや心配なことは,注意をそこに固着してしまうのと同時に,この限られた認知的資源を消費してしまう。だから気にしないでおこうと心に思うのだが,その思い自体,認知的資源を使っていることになる。沢庵は,それにさえも使わないようにせよと助言する。そうすれば,限られた認知資源をフル活用できる。それこそが本当の意味での,無心の状態である。

When we are concerned or worried about something, we unintentionally pay attention to it, and become blind to the other things. It is not problematic to devote all of our attention to a point we should concentrate on, like jobs and sports. But otherwise, if we are attached to something, we could not switch our attention quickly and cope with happenings rapidly. In addition, we human beings primarily pay selective attention to things around us according to our own interests. It is because there is a capacity or limitation in our cognitive processing resources. Something concerned or worried makes us not only stuck to it but also expend the limited cognitive resources on it. So, we have an idea that we should not be concerned or worried, but the idea itself consumes the cognitive resources. Takuan advised not expending the cognitive resources on even the idea. If so, we can make full use of the limited resources. That is the true meaning of the state of mushin (no-mindedness).

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