October 01, 2018

After Reading Takuan: Part 9 不動智神妙録を読んで9

間の良さもあれば,間の悪さもある。間が良いとは,文脈に沿っていることを絶妙なタイミングですることと言えよう。一方,間が悪いとは,文脈に沿っていないことをするか,外れたタイミングでするか,あるいはその両方をすることと言えよう。鋭さや賢さや面白さが光るのは間の良さであり,鈍さや愚かさやつまらなさが醸し出されるのは間の悪さである。沢庵が説くところは,その場で考えているようでは間が悪い,と解釈できる。考えを持って実行することは大切である。しかし,その場になって考えて動いているようでは,まったくもって遅すぎる。それが戦いの場であれば,あっさり負けてしまう。滑らかにしなやかに動くには,その場の流れに乗らなければならない。間が悪いとは,考えに心がとらわれ,働きが鈍り,流れに乗れないことである。だから常日頃より,一切何も考えずに身体が身体だけで動けるようになるまで繰り返す。それ以外に,間を良くする稽古はない。

There is not only good timing but also bad timing. Good timing can be said to be doing a contextualized thing at the just right time. On the other hand, bad timing can be said to be doing a non-contextualized thing, doing a thing at the wrong time, or doing a non-contextualized thing at the wrong time. We feel that a person is sharp, intelligent, and humorous in his/her good-timed action, while we feel that a person is dull, stupid, and boring in his/her bad-timed action. Explanation of Takuan can be interpreted as the idea that thinking then and there is bad timing. It is important to practice with thoughts. But, To think at that time and place and then begin acting is really too late. If you do like that in a fighting situation, you will be easily defeated. If you want to move smoothly and flexibly, you must go with the flow of the situation. Bad timing is to be stuck with the thoughts, become dull of functioning, and not be able to go with the flow. Therefore, the important thing is to continue to practice forever until the body can move by itself without any thought. There is no practice to better the timing but it.

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