March 10, 2018

After Reading Lao Tsu: Chapter 57 老子:第五七章を読んで

何かをすれば,何かが起こる。ただ自ずと「なる」のではなく,自ら「する」ということは,作為である。作為ですれば,作為で返ってくる。その作為に「私」が絡めば,「私」が絡んで返ってくる。だから何かをするにしてもせめてそこに「私」を絡めてはいけない。仮に「私」が相手に優ろうとすると,相手の「私」も優ろうとする。そこに争いが生まれる。「私」がしなければ,向こうの「私」もしない。そこに和が生まれる。これが武の奥義である。

If we do something, something happens. It is intentional that we will not be naturally made to do something, but voluntarily do something. When we do something intentionally, we will be given something in return by intentional minds. When our intentional minds are accompanied with our "self (I, ego)," something with others' "self (I, ego)" will come back to us. Therefore, even if we voluntarily do something, we should not do it at least with our "self (I, ego)." If "I" tried to be superior to a person, he/she would try to be superior to "me." There happens conflicts. If my "I" did not do anything, his/her "I" would not do anything too. There happens harmony. This is a secret of martial arts.

No comments:

Post a Comment