December 23, 2013

Impatience and Strain 焦りと力み

「何か」に囚われてそれのみに対して反射的に振る舞ったり,また,それのみに向かって力づくで対抗することは,マインドフルではない。つまり,「何か」に対して何とかしようと,焦ったり力んだりすることは,マインドフルネス的,禅的ではない。速さと力が常に良いとは限らない。むしろ自然にゆったりと構えて,全方位的に意識(気づき)を向けつつ,焦らず力まず,静かに柔らかく,アクセプトする。「何か」とは,他者の存在とその侵襲的行為だったり,あるいは敵意的コミュニケーションだったり,また,自身の内面に沸き起こる感情や思考だったりする。いずれにせよ,その「何か」に囚われることは,武道的に見て致命的である。したがって,禅者である武道家は,起こることが起こりつつある中で,それにありありと気づきながら,焦ることなく力むことなく,アクセプトしていく。それは何も物理的な時間をかけてゆっくりと判断して行動する,という意味ではない。ここでの話は,心的態度の問題であり,時間は関係ない。いやむしろ,マインドフルネスによって時間という枠組みからもまた解放される。そうした心的態度で,当該の状況での最適な判断と行動を見つけていく。結果的に素早く反応する,力を集中することが求められることもあるかもしれない。しかし,ただやみくもに速く,ただやみくもに力強く,という態度は必ずしも絶対的な善ではないということである。そうした誤解から生まれる焦りや力みは,最適な判断と行動に至るプロセスを妨げる要因となりうる。

Behaving reflexively toward or confronting forcibly only "something" that have captured you is not mindful. That is, trying to cope with "something" in an impatient and/or strained manner is not like mindfulness or Zen. Speed and power is not always a good thing. Rather, the important thing is to be relaxed naturally, pay attention or awareness to everything omnidirectionally, not be impatient or strained, be calm and flexible, and accept it. "Something" in this case is, for example, the presence of others and their invasive acts or hostile communication, the thoughts and emotions coming into our mind, and so on. Anyway, being stuck on that "something" is fatal from the viewpoint of budo. Therefore, budo-ka as a Zen practitioner, as what happens is happening, is being clearly aware of and accepting it with no impatience and no strain. It does not mean in special that you should judge and act slowly with taking a lot of physical time. What's mentioned here is not about time, but the problem of mental attitudes. Rather, mindfulness can make you freed from the framework of time. With such a mental attitude, you should find the most appropriate judgment and act at that situation. As a result, there might be a case that require you to respond quickly or concentrate your powers to the situation. But, the attitudes blindly willing to be rapid or strong is not always absolute goodness. Impatience and strain generated by these misunderstandings can be factors interfering with a process that leads to the best judgment and act.

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