April 19, 2011

Mindfulness, Zen, and Karate

そもそも我々の心は,しばしばさまよう。坐禅や空手をすることによって,何よりもまず,我々の心はさまよいやすいということを知ることができる。坐禅の場合はただひたすら坐るだけなので,心もさまよいやすい。だからこそ坐禅は,自己を知る上で最も優れた方法であるといえるだろう。しかし,そこからさらに,さまよう自己を制御する,あるいはマインドフルでいる,すなわち,さまよったら今ここ(の身体と呼吸)に意識を戻し,さまよわないように今ここ(の身体と呼吸)に意識を集中し続けることは,容易ではない。一方,空手の場合は身体を動かすので,意識を今ここ(の身体と呼吸)に集中しやすい。したがって,空手は,マインドフルになるための訓練として,非常に優れた技法であるといえる。

Essentially, our mind often wanders. Practicing zazen or karate enables us to know, before everything else, the fact that our mind easily wanders. Our mind wanders more readily during zazen than any other acts because we entirely sit on the floor. Accordingly, zazen can be considered as the best way to know the self. But, in addition, it is not easy for us to control our wandering self or be mindful, in other words, to put attention back to our body and breath here now if we notice that our mind is wandering, and continue to concentrate on our body and breath here now in order for our mind not to wander. On the other hand, it is easier for us to put consciousness on our body and breath here now during the practice of karate than zazen because we are moving our body in karate as a martial art. Thus, karate is a quite excellent technique as a training for mindfulness.

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