August 24, 2018

After Reading Takuan: Part 4 不動智神妙録を読んで4

思考や感情など,何かに心がとらわれると,我々はそのことをつい追いかけてしまう。すると,連想ゲームのように次から次へと考えや思いが湧き出てくる。もしくは,無限循環で再生される映像や音楽のように,心の中で延々と同じ考えや思いが繰り返される。それはまるで飛び回る馬か猿のようなものだと,仏教では喩えられる。これがストレスを長引かせる心理学的な原因の一つにもなっている。ある種の自家中毒に陥っていると言える。こうして何かにとらわれてしまえば,他が見えなくなり,対応がおろそかになるのは想像に難くない。沢庵はこれを,十人掛かりで切ってくる敵に例えている。もし仮に一人目の敵に心がとらわれてしまったら,その敵をいつまでも追いかけてしまい,次の二人目に切られてしまう。だから,応じるけれどもとらわれてはいけない,と説く。自分が置かれた今ここの状況に,何かにとらわれることなく,全身全霊で応じる。それは,今ここになりきることである。

When we get stuck in something like emotions or thoughts, we unconsciously pursue them. Then, thoughts and feelings come to mind one after another, as if it is an association game. Or, same thoughts and feelings recur in mind endlessly, as if it is a video or music played in an infinite loop. It is just like a horse or monkey running around restlessly, metaphorically speaking in Buddhism. It is also one of psychological factors that prolong stress. It can be said that we seem to be falling in a kind of auto-intoxication (self-poisoning). We can easily imagine that getting stuck in something in this way leads to getting blinded to other things of it and paying no attention enough to cope with them. Takuan compared this to 10 cutting enemies. If our mind is captured by the first enemy, we unintentionally would follow the enemy forever, and then be cut down by the second one. Therefore, we should deal with but not be fixed on each of the enemies, Takuan explained. We should not be stuck in something, but respond to the here-now situation in front of us with all our spirit. That is as if we completely become the here-now.

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